Jaguar XK120: Ένα όνομα, μια ιστορία.

Δευτέρα, 28 Απρίλιος 2014 03:06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο κινητήρας ΧΚ θα έφερνε πέντε ιστορικές νίκες για τις αγωνιστικές Jaguar στον 24ωρο αγώνα του Le Mans, ενώ στην 40χρονη ζωή του χρησιμοποιήθηκε σε μερικά από τα σημαντικότερα σπορ μοντέλα και πολυτελή τετράπορτα του περασμένου αιώνα.

Kείμενο-φωτογραφίες: Κώστας Δημητρέλης

 

Ο ιδρυτής της Jaguar, William Lyons, μαζί με τον αρχιμηχανικό του William Heynes, αποφάσισε να κατασκευάσει ένα καινούργιο κινητήρα για τα μεταπολεμικά μοντέλα της εταιρίας του αφού μέχρι τότε χρησιμοποιούσε μεταποιημένους κινητήρες άλλων Βρετανών κατασκευαστών (όπως η Standard). Η ομάδα των μηχανικών που ασχολήθηκαν με την εξέλιξη του νέου κινητήρα ήταν, εκτός από τον Heynes, ο Claude Baily, ο Walter Hassan και ο ειδικός στον σχεδιασμό κυλινδροκεφαλών Harry Weslake.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΧΚ120 ήταν το πρώτο πραγματικά νέο μεταπολεμικό μοντέλο της Jaguar η παραγωγή του οποίου διήρκεσε από το 1949 ως το 1954. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση αυτοκινήτου του Λονδίνου του 1948 σαν εκθεσιακό πρωτότυπο και ως πλατφόρμα του καινούργιου εξακύλινδρου κινητήρα ΧΚ. Η απρόσμενη δημοσιότητα και το ενδιαφέρον που απέσπασε το αυτοκίνητο, έπεισαν τον ιδρυτή της εταιρίας William Lyons να προχωρήσει στην μαζική παραγωγή του.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τα πρώτα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν στο διάστημα 1948 -49 είχαν χειροποίητο αλουμινένιο αμάξωμα και δεν ξεπέρασαν τα 200 κομμάτια. Από το 1950 και μετά, τα αυτοκίνητα παραγωγής είχαν σιδερένιο αμάξωμα με αλουμινένια καπό (εμπρός/πίσω) και πόρτες. Ο εξακύλινδρος ,σε σειρά, κινητήρας ΧΚ των 3,4 λίτρων, ήταν πολύ προηγμένος για κινητήρας μαζικής παραγωγής και φυσικά για την την εποχή εκείνη. Είχε αλουμινένια κυλινδροκεφαλή με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, ημισφαιρικούς θάλαμους καύσης και επτά έδρανα βάσης στον στρόφαλο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H τεχνολογική του επάρκεια επιβεβαιώθηκε από τον χρόνο, αφού ο κινητήρας αυτός διατήρησε αναλλοίωτα τα βασικά του χαρακτηριστικά και έμεινε στην παραγωγή (σε διάφορες εκδόσεις 2,4, 2,8, 3,4, 3,8 και 4,2 λίτρων) μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’80. Ο κινητήρας ΧΚ χρησιμοποιήθηκε σε μερικά από τα πιο συναρπαστικά αυτοκίνητα του περασμένου αιώνα. Το όνομα ΧΚ120 υπεδείκνυε την εντυπωσιακή τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου η οποία έφτανε τα 120 μ.α.ω. (193 χλμ./ώρα). Η ΧΚ120 ήταν το ταχύτερο σπορ αυτοκίνητο παραγωγής της εποχής. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώθηκε και εμπράκτως το 1949, όταν η Jaguar οργάνωσε μια επίδειξη για δημοσιογράφους σε βελγική εθνική οδό. Με οδηγό τον δοκιμαστή της εταιρίας Ρον Σάττον, η ΧΚ120 κάλυψε το πρώτο μίλι επιτυγχάνοντας ταχύτητα 132,596 μ.α.ω. (212,15 χλμ./ώρα).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Η ΧΚ120 διετίθετο σεε διάφορες εκδόσεις αμαξωμάτων: ως κουπέ (FHC ή Fixed Head Coupe), ως ρόουντστερ (OTS ή Open Top Sports) με πρόχειρη κουκκούλα και αφαιρούμενα πλάϊνά παράθυρα και ως κάμπριο (DHC ή Drop Head Coupe) με μόνιμη αναδιπλούμενη κουκκούλα. Κοινός παρονομαστής, στα κουπέ και κάμπριο ήταν το κομψό ταμπλό από μασίφ ξύλο καρυδιάς...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ευχαριστούμε την ΦΙΛΠΑ για την βοήθειά της.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Online Αγγελίες

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter του autoblogspot.gr και θα λαμβάνετε στο email σας μηνιαία ενημέρωση.