autobusiness.gr:   Δοκιμες Των φρονίμων τα παιδιά…

Των φρονίμων τα παιδιά…

Τρίτη, 27 Μάιος 2014 14:26

Το Autobusiness συγκρίνει τα δύο κορυφαία mini MPV της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου και τα αξιολογεί όπως κανένα άλλο Μέσο του Ειδικού Τύπου...

 

Των φρονίμων τα παιδιά πριν… πτωχεύσουν επιλέγουν ένα αυτοκίνητο ικανό στο να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες τους, δίχως όμως να απαιτεί μία περιουσία για την απόκτηση και τη χρήση του. Υπό αυτό το πρίσμα, το νέο Nissan Note και το αειθαλές Honda Jazz αποτελούν, έναν καλό με ψυχρά οικονομοτεχνικά κριτήρια συμβιβασμό ή συνολικά ολοκληρωμένες λύσεις;                 

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ι. ΒΕΝΙΟΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΕΛΗΣ

Οι καιροί άλλαξαν
Κάποτε λοιπόν, όχι και πολύ πίσω στο χρόνο το πολύ μέχρι πριν δέκα χρόνια, στην Ελλάδα της virtual οικονομικής ευμάρειας και του «μαζί τα φάγαμε», αυτοκίνητο με μήκος κάτω από 4 μέτρα, προορίζονταν συνήθως για δεύτερο ή τρίτο αυτοκίνητο μίας τυπικής νεοελληνικής οικογένειας, αφού εθεωρείτο και εδώ που τα λέμε, ήταν μικρό.
Όχι τόσο από πλευράς ενεργητικής ή παθητικής ασφάλειας, όσο σ’ ότι είχε να κάνει με τους στενάχωρους, στην συντριπτική πλειοψηφία, διαθέσιμους εσωτερικούς χώρους. Στις μέρες μας πάντως είναι ευχής έργο – εννοείται υπό το καθεστώς της οικονομικής αφαίμαξης που βιώνουμε - ότι τα σύγχρονα μοντέλα της μικρής κατηγορίας, που άλλωστε είναι και τα πιο προσιτά λόγω χαμηλότερου κόστους κτήσης/ χρήσης, εξακολουθούν μεν να τοποθετούνται από πλευράς διαστάσεων στο συγκεκριμένο μήκος, όμως η μελετημένη εσωτερική διαρρύθμιση μερικών εξ’ αυτών, τα καθιστά πλέον απολύτως επαρκή στο να αποτελέσουν το μοναδικό μεταφορικό μέσο μίας τετραμελούς οικογένειας χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς.
Το νέο Nissan Note και τo Honda Jazz, που αντιπαρατίθενται στις γραμμές που ακολουθούν, πληρούν την συγκεκριμένη (χωροταξική) προϋπόθεση όπως και κάποιες άλλες, εξίσου σημαντικές.

Μini κατ’ επίφαση
Τα δύο Ιαπωνικά αμαξώματα τυπικά λόγω, μήκους (Note 4,10 μέτρα, Jazz 3,90 μέτρα) και δύο όγκων, κατατάσσονται στην κατηγορία mini MPV ή ελληνιστί, των μικρών πολυμορφικών – πολυχρηστικών.
Mini λοιπόν λόγω μαζεμένων εξωτερικών διαστάσεων, πράγματι δε πολυχρηστικά με κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα, τα ευρύχωρα (για άπαντες τους επιβαίνοντες έτσι για να σας βάλουμε απευθείας στο κλίμα) και αρκούντως χρηστικά εσωτερικά τους.

 

Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά:
Κατ’ αρχήν, το καινούργιο Nissan Note.

Όντως είναι…καινούριο σε όλα τα σημεία του σε σχέση με τον προκάτοχο, πλην ενός (πέραν του ονόματος φυσικά): κι αυτό με τη σειρά του κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρίας στο Sunderland της Αγγλίας.
Από κει και πέρα, πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο, πρωτίστως αισθητικά. Η νέα μάσκα με τους ευμεγέθεις προβολείς, τα φουσκωμένα φτερά, όπως και η κάπως ιδιόρρυθμη σχεδίαση των πλευρών του αμαξώματος που η εταιρία ονομάζει squash line (λόγω του ότι παραπέμπει στην τεθλασμένη τροχιά που συνήθως ακολουθεί ένα μπαλάκι του σκουός), όλα αυτά τα στοιχεία διαμορφώνουν ένα τελικό αποτέλεσμα, μοντέρνο, καλαίσθητο και ιδιαιτέρως συμπαθητικό, το οποίο έχει αποκηρύξει τον συντηρητισμό του χθες. Ευτυχώς…
Η δομή του αμαξώματος βασίζεται στη νέα πλατφόρμα που φέρει την κωδική ονομασία «V» (από την λέξη Versatile δηλ. ευπροσάρμοστη). Κατ’ ουσίαν, πρόκειται για μία επιμηκυμένη έκδοση του πατώματος που χρησιμοποιείται και στο Micra, η οποία χάρη στην μειωμένη χρήση εξαρτημάτων που απαιτεί για την κατασκευή της, συμβάλλει στη μείωση του βάρους κατά 12 κιλά(1080 κιλά αντί 1.092). Mελετώντας τα τεχνικά χαρακτηριστικά, διαβάζουμε πως το μεταξόνιο παραμένει ως είχε, δηλαδή στα 2,60 μέτρα (+10 εκατοστά σε σχέση με το Jazz).
Όταν παραλάβαμε το λευκό Note της δοκιμής ξεκίνησε η συνήθης διαδικασία: ρυθμίσαμε τη θέση του οδηγού στα μέτρα μας (1,90 μ. και κάποια παραπανίσια γεροντόπαχα) και εν συνεχεία, περάσαμε στο πίσω κάθισμα.
Eδώ θα σταθούμε υποχρεωτικά: τα περίπου 20+ εκατοστά της απόστασης μεταξύ των γονάτων και της πλάτης του εμπρόσθιου καθίσματος, όπως και ο διαθέσιμος χώρος πάνω από το κεφάλι, μας αφαίρεσαν το δικαίωμα οιασδήποτε κριτικής.
Κοντολογίς, μιλάμε για καθολική επικράτηση επί του σημερινού ομοεθνή και όλων συνολικά των αντιπάλων του στην κατηγορία.
Οι άφθονοι χώροι για τα πόδια των πίσω φιλοξενουμένων, αναμφίβολα το δυνατό χαρτί του!
Ικανοποιητική όμως και η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ, έστω κι αν υπολείπεται κατά μόλις 12 λίτρα του Honda (Note:325 λίτρα, Jazz:337λίτρα). Χωρίς κόπο θα βολέψετε τις αποσκευές σας στο ταξίδι όμως ένα εγγενές χαρακτηριστικό του αφαιρεί μερικούς βαθμούς στο τομέα της λειτουργικότητας. Τα πίσω καθίσματα όταν ανακληθούν δεν βυθίζονται στο πάτωμα – όπως συμβαίνει στο Jazz – με αποτέλεσμα ο χώρος φόρτωσης να μην είναι εντελώς επίπεδος. Επιπλέον σχεδιαστικό σφάλμα, συνιστά η παρουσία των πλαστικών επενδύσεων των θόλων των πίσω φτερών που περιορίζουν τον ωφέλιμο διαθέσιμο χώρο.  
Τουλάχιστον το κατώφλι φόρτωσης είναι χαμηλό, διευκολύνοντας τη μεταφορά ογκωδών αντικειμένων.

 

Από την άλλη πλευρά, το Honda Jazz, ιστορία γνωστή εδώ και έξι χρόνια. Εμπορικά επιτυχημένο (παρά το γεγονός πως, όταν πρωτοεμφανίστηκε δεν προσφέρονταν και σε τιμής ευκαιρίας), από το ξεκίνημα της καριέρας του έως τις μέρες μας παραμένει το σημείο αναφοράς στην κατηγορία, πρωτίστως λόγω προτερημάτων και δευτερευόντως λόγω ονόματος. Διατηρείται «φρέσκο» εμφανισιακά παρόλα τα χρονάκια του, ενώ κατά την άποψη μας, ακόμη και τώρα αποπνέει λίγο πιο νεανικό στυλ σε σχέση με το Nissan.
Δίκαια λοιπόν αποτελεί έναν πολύ σκληρό αντίπαλο.
Στα ενδότερα του, υπολείπεται αναπόφευκτα σε χώρους για τα πόδια των πίσω επιβατών λόγω, κοντύτερου μήκους και μεταξονίου (κατά 20 και 10 εκατοστά αντίστοιχα). Στην ίδια ακριβώς διαδικασία, τα γόνατα μας ναι μεν δεν ακουμπούσαν στο εμπρός κάθισμα, όμως ο διαθέσιμος χώρος φθάνει μόλις τα τέσσερα εκατοστά. Παρά ταύτα, μπορεί να φιλοξενήσει κι αυτό με τη σειρά του πέντε ενήλικες απροβλημάτιστα. Αντίθετα υπερτερεί στο κομμάτι της λειτουργικότητας, χάρη στον μηχανισμό Magic Seats που σχεδίασε και εφαρμόζει στα πίσω καθίσματα η Honda.
Όντως…μαγικά τα Magic Seats, καθώς πέραν της δυνατότητας πλήρους/ μερικής αναδίπλωσης της πλάτης, προσφέρουν επιπλέον και τη δυνατότητα αναδίπλωσης προς τα πάνω, του κάτω τμήματος του καθίσματος εξασφαλίζοντας ποικιλία συνδυασμών που μεγιστοποιούν τις μεταφορικές του ικανότητες.
Από κει και πέρα, καταγράφεται ισοπαλία μεταξύ των σημερινών αντιπάλων σ’ ότι αφορά, στον σεβαστό αριθμό θέσεων για μικροαντικείμενα στην καμπίνα, στην προσεγμένη εργονομία και βέβαια, στην εκ των ων ουκ άνευ, υψηλή ποιότητα κατασκευής.

Τα αυτοκίνητα της δοκιμής μας αποδείχθηκαν 100% «Μade in Japan» καθότι, δεν έτριζαν (παρά τα πολλά δημοσιογραφικά – βάρβαρα χιλιόμετρα που είχαν στον χιλιομετρητή τους), δεν κοπανούσαν και αυτή η αίσθηση ποιότητας και αντοχής είμαστε πεπεισμένοι, θα τα συνοδεύει αναλλοίωτη μέχρι το τέλος της ζωής τους. 
Ισοπαλία καταγράφεται και στον εσωτερικό τους διάκοσμο όπου δυστυχώς κυριαρχούν, οι σκουρόχρωμοι χρωματισμοί (βλ. επενδύσεις σαλονιού) και τα σκληρά πλαστικά στο ταμπλό.

 

Κι αν το Jazz δικαιολογείται εν μέρει λόγω παλαιότητας, το Νote δεν έχει κανένα απολύτως ελαφρυντικό καθώς του δόθηκε χρονικά η ευκαιρία να πάρει το προβάδισμα, καλύπτοντας παράλληλα την απόσταση από τον Ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.
Oκ τα πλαστικά του είναι λίγο καλύτερης ποιότητας - οπτικά τουλάχιστον - σε σύγκριση με τα αντίστοιχα του Jazz, όμως βρέ ευλογημένοι της Nissan εφ’ όσον κάνατε το μεγάλο βήμα σε όλα τα επίπεδα, εδώ σας κατέλαβε η τάση για οικονομία;
Ας είναι…

 

Στην πράξη
Μέχρι στιγμής έχετε πεισθεί ότι μπορείτε να βολέψετε χωρίς πρόβλημα, σύζυγο, παιδιά, βαλίτσες και…πεθερά, πλην όμως έχετε απορίες στο πως ακριβώς μετακινούνται υπό αυτές τις συνθήκες, πλήρη φορτίου με άλλα λόγια;
Εύλογες, οπότε έχουμε και λέμε.
Κάτω από το καπό του Note, συναντούμε το γνωστό από το Micra 3κύλινδρο 12βάλβιδο μοτέρ των 1,2 λίτρων. Οι μέγιστες ισχύς και ροπή (80 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ και 110Nm στις 4.000 σ.α.λ.), σε συνδυασμό τα 1.080 κιλά του αμαξώματος δεν προδιαθέτουν θετικά για υψηλές επιδόσεις.
Τα 13,7 δλ. που απαιτούνται για να ολοκληρώσει τη διαδικασία της επιτάχυνσης από 0-100 χμ./ώρα, κυρίως όμως οι λίγο πιο αργές επιταχύνσεις εν κινήσει, επαληθεύουν την παραπάνω εκτίμηση.
Να διευκρινίσουμε πάντως πως, η αναφορά μας δεν σημαίνει επ’ ουδενί ότι σέρνεται κιόλας, οπότε o συνειδητοποιημένος σχετικά με το ύφος και τον οικογενειακό προσανατολισμό της κατασκευής δεν θα προβληματιστεί. Εντός πόλης κατ’ αρχήν ο εύστροφος κινητήρας, ο οποίος μάλιστα εμφανίζεται πιο ελαστικός στην χαμηλή και μεσαία κλίμακα στροφών (από τις 1.200 έως τις 4.000 σ.α.λ.) και η κοντύτερη κλιμάκωση των τεσσάρων πρώτων σχέσεων του πεντατάχυτου κιβωτίου, του επιτρέπουν να κινείται με σπιρτάδα.
Από την άλλη πλευρά βέβαια, στον ανοιχτό δρόμο για να κινηθεί με ανάλογο τρόπο και να διατηρεί υψηλή μ.ω.τ., πρέπει να πιεστεί περισσότερο, ενώ στο προσπέρασμα επιβάλλεται το κατέβασμα σχέσης για να ολοκληρωθεί η διαδικασία με ασφάλεια.

 

Τo Jazz ανταποκρίνεται διαφορετικά στις ίδιες συνθήκες, αφού είναι πιο γρήγορο εφ’ όλης της ύλης.
Τόσο στο 0-100 χλμ./ώρα (11,4 δλ.), όσο και στην διαδικασία των ρεπρίζ. Και αυτό είναι λογικό καθώς ο γνωστός τετρακύλινδρος 16βάλβιδος κινητήρας i-VTEC των 1,4 λίτρων, υπερτερεί σε μέγιστες ισχύ και ροπή (99 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ., 127Nm στις 4.800 σ.α.λ.), ενώ την ίδια ώρα έχει να κινήσει ένα ελαφρύτερο κατά 29 κιλά αμάξωμα.
Αμφότερα συνοπτικά, δεν τρελαίνουν τα χρονόμετρα ωστόσο κινούνται εντός των αποδεκτών ορίων σε επίπεδο επιδόσεων, με πιο γρήγορο το Jazz και οριακά ασφαλές το Note. 
Αντίθετα διακρίνονται με περισσή ευκολία σ’ ότι αφορά στην κατανάλωση καυσίμου, όπου κυριολεκτικά αποτελούν τη χαρά του…Τζάμπα!
Στα 6,8 λίτρα/100 χλμ. «κλείδωσε» η μέση κατανάλωση του Note (σ.σ. το πιέσαμε πολύ πάνω από το φυσιολογικό τις τελευταίες μέρες πριν το επιστρέψουμε), στα 6,4 λίτρα/100 χλμ. η αντίστοιχη επίδοση του Jazz.
Η ελάχιστα μεγαλύτερη κατανάλωση του Nissan, πέραν της δικής μας απροσεξίας συνδέεται και πάλι με, την χαμηλότερη ιπποδύναμη και την λίγο πιο κοντή κλιμάκωση του κιβωτίου ταχυτήτων που επιβάλλει υψηλότερους ρυθμούς περιστροφής στον κινητήρα. Επομένως έστω κι έτσι, η επίδοση του με αντικειμενικά κριτήρια είναι ικανοποιητική, αφού σε πιο χαλαρούς ρυθμούς η μέση κατανάλωση του ισοφαρίζει χωρίς κόπο την αντίστοιχη επίδοση του Honda. Και σ’ αυτό υποβοηθείται σημαντικά από την καλύτερη αεροδυναμική του αμαξώματος (αεροδυναμικός συντελεστής Cd 0,30), αλλά και το πολύ καλό σύστημα Idle Start Stop, που σβήνει το κινητήρα όταν ακινητοποιηθεί στιγμιαία το αυτοκίνητο.   
Εδώ για την ιστορία, αξίζει να αναφερθούμε στην πολύ καλή αίσθηση και ακρίβεια των επιλογέων ταχυτήτων και των δύο, στοιχείο που σε συνδυασμό με τους πανάλαφρους συμπλέκτες, θα εκτιμηθεί δεόντως ιδιαίτερα στο μποτιλιάρισμα.
Τι άλλο τα χαρακτηρίζει εντός πόλης;
Κινούνται και ελίσσονται με μεγάλη ευχέρεια, ενώ οι μαζεμένες εξωτερικές διαστάσεις και η καλή περιμετρική ορατότητα, τα καθιστούν παιχνίδια ακόμα και για τον άπειρο. Ο τελευταίος θα ενθουσιαστεί και από την ευκολία με την οποία παρκάρουν, καθώς τα ηλεκτρικά υποβοηθούμενα συστήματα διεύθυνσης τους, εξασφαλίζουν μικρό κύκλο στροφής (Jazz 10, 1 μέτρα/ Note 10,7) και κόβουν αρκετά στους επιτόπιους ελιγμούς. Η αίσθηση τους πάντως, δεν ξεφεύγει από την πεπατημένη του είδους, ούσα μέτρια...

«Και εκτός πόλης τι μέλλει γενέσθαι»;
Πρόβλημα ουδέν η απάντηση, όπως και συγκίνηση ουδεμία εξάλλου!
Κι αυτό ισχύει, είτε κινούνται σε ορεινή διαδρομή, είτε σε ανοιχτό δρόμο. Γενικά η οδική τους συμπεριφορά είναι κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του φιλήσυχου οικογενειάρχη και παραμένει ασφαλής ακόμη κι αν ο τελευταίος τρελαθεί!
Για να καρδιοχτυπήσεις από…άγχος, είτε βρίσκεσαι στην ψηλή θέση οδήγησης του Note(δεν μας άρεσε η έλλειψη δυνατότητας ρύθμισης του τιμονιού και ως προς την απόσταση), είτε συμμετέχεις στα δρώμενα καθισμένος χαμηλότερα στην ελαφρώς πιο αναπαυτική θέση οδήγησης του Jazz, θα πρέπει να είσαι πολύ άτυχος ή εξαιρετικά ανόητος.
Σε ακραίες καταστάσεις, η βασική αντίδραση τους (βλ. υποστροφή) εξελίσσεται προοδευτικά και ελέγχεται εύκολα, ενώ ο εντελώς άσχετος δεν έχει λόγο ανησυχίας, χάρις στον φύλακα άγγελο όλων μας (βλ. σύστημα ευστάθειας στάνταρ εξοπλισμός και στα δύο).
Επίσης γέρνουν αρκετά στις στροφές, το Note εντονότερα λόγω πιο μαλακών αναρτήσεων και έλλειψης αντιστρεπτικής ράβδου στον πίσω άξονα, όμως το φαινόμενο δεν επηρεάζει δυσμενώς την  συμπεριφορά τους, ούτε περιορίζει την πλευρική τους πρόσφυση. Όλα τα παραπάνω ωστόσο τα αναφέρουμε καθαρά για τυπικούς λόγους, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των υποψήφιων αγοραστών τους (σ.σ. τα φρόνιμα παιδία που λέγαμε…), θα τα επιλέξει για εντελώς άλλου είδους χρήση.
Σαφώς πιο εγκρατή και ειρηνική!
Όπως για παράδειγμα για ένα ταξίδι μέχρι τη Θεσσαλονίκη.
Καθ’ οδόν προς το Λευκό Πύργο λοιπόν, η καλή ποιότητα κύλισης μα και η άνεση που εξασφαλίζουν σε οδηγό - επιβάτες τα δύο Ιαπωνικά, έρχεται να προσθέσει ένα ακόμα πλεονέκτημα στα θέλγητρα τους.
Σε ταχύτητες κίνησης της τάξης των 120 έως 140 χλμ./ώρα, τα χαμηλά επίπεδα θορύβου στο σαλόνι και τα αναπαυτικά καθίσματα, θα σας κρατήσουν ανέλπιστα ξεκούραστους.
Τα μόνα στοιχεία που καταγράφονται εδώ, η ελαφρά τάση πλεύσης του αμαξώματος που εμφανίζει λόγω μαλακού στησίματος των αναρτήσεων το Note, καθώς και μία ευπάθεια στους δυνατούς πλευρικούς ανέμους το Jazz.  

And The Winner is…
Προτού σας ανακοινώσουμε το τελικό νικητή οφείλουμε να αποσαφηνίσουμε το αυτονόητο, που πιστεύουμε προκύπτει αβίαστα απ’ όσα διαβάσατε μέχρι στιγμής: και τα δύο Ιαπωνικά mini MPV, είναι συνολικά και μόνον ολοκληρωμένες λύσεις, έστω και με ορισμένες μικροδιαφορές μεταξύ τους. Όποιο από τα δύο κι αν διαλέξετε, ένα είναι σίγουρο: δεν θα το μετανιώσετε αργότερα!
Και ερχόμαστε στο φλέγον ερώτημα, «ποιο από τα δύο».
Πριν συμβιώσουμε μαζί τους επί μία εβδομάδα, είχαμε την αίσθηση πως ξέχωρα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του καθενός (βλ. επιδόσεις, χώροι, λειτουργικότητα), η τελική επιλογή θα ήταν πιο δύσκολη λόγω της παραπλήσιας τιμής αγοράς στις βασικές τους εκδόσεις: 11.950 ευρώ το Note στην έκδοση Energy, στα 12.740 ευρώ η έκδοση Trend του Jazz. Σημειωτέον πως ο στάνταρ εξοπλισμός και στις δύο περιπτώσεις είναι πλήρης και σχεδόν ταυτόσημος.
Όμως ο αρχικός μας προβληματισμός δεν επαληθεύθηκε εν τέλει, μιας και τούτη τη στιγμή τα δεδομένα είναι απόλυτα ξεκάθαρα πλέον.
Εντελώς διαφορετικό αυτοκίνητο το καινούριο Nissan Note σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, πιο όμορφο, ιδιαίτερα προσεγμένο στις λεπτομέρειες του, ασφαλές στο δρόμο, παιχνίδι στην οδήγηση εντός - εκτός πόλης και επί τα αυτά (βλ. ταξίδι). Επιπρόσθετα, αποδεικνύεται αρκετά οικονομικό στην χρήση του, εντυπωσιάζει πραγματικά με την ευρυχωρία του σαλονιού του, όμως οι υποδεέστερες επιδόσεις του, του στερούν τελικώς το δικαίωμα της διεκδίκησης της νίκης από τον σημερινό του αντίπαλο.
Οπότε,
Τhe Winner is…Honda Jazz, κυρίως λόγω των πιο γρήγορων επιδόσεων, αλλά και της αυξημένης ευπλασίας που προσδίδει στο εσωτερικό του ο μηχανισμός Magic Seats.  
Για κανέναν άλλο λόγο απολύτως!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Online Αγγελίες

Newsletter

Εγγραφείτε στο newsletter του autoblogspot.gr και θα λαμβάνετε στο email σας μηνιαία ενημέρωση.